Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«ԼԱՎ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅՈՒՆՆ ԱԶԳՈՒԹՅՈՒՆ ՉՈՒՆԻ»

«ԼԱՎ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅՈՒՆՆ ԱԶԳՈՒԹՅՈՒՆ ՉՈՒՆԻ»
21.10.2011 | 00:00

«Արվեստների պատկերասրահ» մշակութային հիմնադրամի (նախագահ` Մարիամ Շահինյան, տնօրեն` Գարիկ Նազարյան) աննահանջ հետևողականությամբ տարեցտարի ամրակայվում է դասական երաժշտության վերադարձը մեր հոգևոր-մշակութային կյանք: Ավանդականի իրենց կենսունակությունը հավաստած տարաբնույթ մյուս նախաձեռնություններից «Վերադարձի» փառատոնն էապես առանձնանում է հստակ գաղափարախոսությամբ: ՈՒղղորդելով արտերկրում փառավորապես բնավորված հայազգի «կռունկների աշնանային չվերթը» դեպի Հայաստան` մեր ժողովրդի հոգևոր ներուժի հանդեպ հույսի նորահայտ շողերն է ուժգնացնում: Հանրահայտ երաժիշտների «hինգերորդ երամը» հայրենի համերգասրահները շարունակում է հեղեղել տաղանդավոր նոր կատարումներով. դաշնակահարներ Աշոտ Խաչատուրյան (Գերմանիա), Մարիաննա Շիրինյան (Դանիա) և Վազգեն Վարդանյան (ՌԴ), ֆլեյտահար-երգեհոնահար Վալերի Տոլստով (Շվեյցարիա): Կոմպոզիտոր, դաշնակահար, դիրիժոր Ջոն Հոդյանը (ԱՄՆ) «Լույս» վոկալ կվինտետի ու «Երևան» լարային կվարտետի համադաշնությամբ Մկրտիչ Նաղաշի տաղերի հիման վրա պանդխտության իր մորմոքն է հնչեցնում ակապելլա պատարագով:
«Երաժիշտ հայրենադարձների միջանցիկ քարավանով» Հայաստան ժամանած ջութակահար ՀՐԱՉՅԱ ԱՎԱՆԵՍՅԱՆԸ (Բելգիա) «Իրատես de facto»-ի հետ առանձնազրույցում արժևորում է իր իննամյա «հարկադիր-կամավոր» տարագրությունը: Ժան Տեր-Մերկերյանի ու Ռուբեն Ահարոնյանի մերօրյա հետնորդների` Նիկոլայ Մադոյանի, Սերգեյ Խաչատրյանի հետ կողք կողքի 25-ամյա շնորհառատ երաժիշտը հայ կատարողական արվեստի միջազգային փառքն է վերահաստատում:

«ԱՐՅՈՒՆՈՏ ՏԱՂԱՆԴԸ»` ԲԵԼԳԻԱՅԻՑ
-«Վերադարձի» հոբելյանական մեկնարկն Օպերային թատրոնում տոնական բարձրակետին հասավ Չայկովսկու ջութակի կոնցերտի Ձեր հուզառատ մենանվագով: Լեփ-լեցուն հանդիսասրահը համոզվեց, որ ամենևին էլ պատահական չէր 14-րդ մրցույթին ներկայացված երեք հարյուրից ավելի հայտերից ընտրված քսանում Ձերը հայտնվելը:
-Փափագում էի հայրենիքում հավաստել մրցունակությունս: Միջազգային երաժշտական այդ օլիմպիադան կարևորում էի երկու պատճառով: Նախ, ժյուրիում Վալերի Գերգիևն էր`անաչառ ու աշխարհահռչակ մի անհատականություն, ապա` բազմամիլիոն Թուրքիայի ու Ադրբեջանի հայտերից որևէ մեկը մրցունակ չէր ճանաչվել:
-Ո՞րն է եղել Ձեր առաջին երաժշտական վառ տպավորությունը:
-Որքան էլ տարօրինակ թվա, հենց Չայկովսկու անվան մրցույթը: Երկու տարեկան էի, ծնողներս հեռուստացույցով հետևում էին մե՛րթ ջութակահարների, մե՛րթ դաշնակահարների ելույթներին: Հանկարծ նկատեցին, որ ուշադիր լսում եմ առաջիններին, իսկ հենց էկրանին երևում են դաշնակահարները, անդադար լալիս եմ: Լինելով երաժիշտներ (մայրս դաշնակահար է, հայրս` կոմպոզիտոր-ֆլեյտահար)` կտրականապես ընդդիմացան ջութակ նվագել սովորելու ցանկությանս: Երկար բացատրում էին, որ կզրկվեմ մանկությունից, ժամանակ չեմ ունենա բակի երեխաների հետ խաղալու, զվարճանալու: Իրենք անցել էին այդ փշոտ ճանապարհը: Ես չէի պատկերացնում, թե ինչպես կարող է երաժշտությունը դառնացնել մարդու կյանքը, որն ինձ այնքան հարազատացել էր ծննդյան օրից: Ժամերով լսում էի հատկապես գնչուական, իսպանական մեղեդիների ջութակային կատարումները: Հաղթեց համառ ձգտումս: Առաջին ջութակս նվեր ստացա: Տարբեր ուսուցիչներ ունեցա: Հայաստանում լավագույնը Արտաշես Մկրտչյանը եղավ: Ծնողներս միջոցներ չէին խնայում թե՛ դասական, թե՛ ժամանակակից լավագույն ձայնագրություններին ու կենդանի համերգներին ինձ հաղորդակից դարձնելու համար: Հիշում եմ, թե ինչպես փոքրիկ ջութակս գրկած հայրիկիս հետ սպասում էի Տիբուր Վարգային կամ Խաչիկ Հարությունյանին, նվագում նրանց համար: Տեղեկատվական բազան ցանկացած արվեստագետի կայացման պարտադիր պայմաններից է: Այս առումով որևէ խնդիր չեմ ունեցել:
-Ինչպե՞ս բացվեցին Եվրոպայի երաժշտակրթարանների դռները Ձեր առաջ:
-Շատ դժվար: Հայրիկիս հիմնած «Փոքրիկ վիրտուոզներ» անսամբլով շատ ենք ճամփորդել: Տարբեր երկրներում ինչ-ինչ կապեր հաստատել էինք, բայց փնտրում էինք վիրտուոզ ուսուցչի: Երջանիկ դիպվածով Բելգիայում գտանք Իգոր Օյստրախին: Ինձ համար նոր հորիզոններ բացվեցին: Զրոյից չսկսեց, իհարկե, սակայն մանրակրկիտ աշխատեց ունակություններիս ամբողջացման վրա: Մենք հաճախ էինք բանավիճում երաժշտական հին ու նոր մեկնաբանությունների նրբերանգների շուրջ: Խորհրդային մտածողության կարծրատիպերից նա ձերբազատվել էր` երկար տարիներ ապրելով արտասահմանում, բայց պահպանում էր նախանձելի կենսափորձով իրենում արմատավորված ընկալման ու մատուցման որոշակի արժեհամակարգեր: Լինելով պահանջկոտ ու բծախնդիր` չէր պարտադրում ոչինչ: Հաճախ ուղարկում էր ուրիշ վարպետների դասերին: Համեստ և իմաստուն մարդ էր, տաղանդավոր ուսուցիչ: Իմ բախտը ամեն առումով էր բերել: Նա քսաներորդ դարի երաժշտության հանրագիտարան էր: Շատ կոմպոզիտորների հետ մտերիմ էր եղել, միասին էին կոնկրետ գործերի կատարումը պատրաստել: Նրա բացատրությունների բնօրինակային համոզչականությունն ինձ օգնում էր ճիշտ կողմնորոշումս գտնելու դրանք յուրացնելիս: Շոստակովիչը, կարելի է ասել, մեկ ամիս իր կոնցերտի ամեն նոտայի հնչողության գաղտնիքը պարզաբանել է նրա հետ: Խաչատրյանը, Պրոկոֆևը, Սիբելիուսը, ուրիշ անվանիներ նույնպես:
-Երբ Սպենդիարյանի անվան երաժշտական դպրոցի դահլիճում բաց դաս էիք վարում, թե՛ ուսուցիչների, թե՛ իրենց նվագը ներկայացնող աշակերտների տարակարծությունները սիրահոժար էիք ընդունում:
-Բայց երբ ինքս եմ նույն գործը նվագում, ունեմ միայն մի տարբերակ, որին անվերապահորեն եմ հավատում:
-Ասում են` Ձեր նվագացանկի թագն ու պսակը Շոստակովիչի կոնցերտն է: Լավագույնը ճանաչված առաջին ձայնասկավառակը Վիետանի թիվ երկու կոնցերտի կատարումով է թողարկվել:
-Վիետանի յոթ կոնցերտները Դումեյի սաներիս կատարմամբ ձայնագրելը եզակի նախագիծ էր: Ինչ վերաբերում է Շոստակովիչին, նրա կոնցերտն իմ կատարմամբ պարզապես լավ է ստացվում, քանի որ դրանում ամփոփված անձնական ողբերգությունը շերտ առ շերտ հուզել է ինձ: Նախ, Օյստրախի մանրամասն, ապրված տեղեկատվությամբ, ապա հայրիկիս պապիկի անցած աքսորի ու հալածանքի ճամփաների պատմություններով, որոնցով լի է խորհրդային ժողովուրդների կենսամատյանը: Գուցե և սխալվում եմ, բայց ինձ համար այդ կոնցերտում խտացված է հայից անբաժան թախիծը:
-Ո՞Ւմ եք նախապատվությունը տալիս ներկայիս նվագացանկում:
-Տարիքի ու կենսափորձի հետ փոփոխվում են նախասիրություններս, բայց Բեթհովենն անհասանելի գագաթ է մնում: Թե՛ զգացմունքներով, թե՛ ինտելեկտով նա համաքայլ է ընթանում իմ ժամանակին: Լսում ես նրա կվարտետները` 14-ը, 15-ը, թվում է, թե մոդեռն երաժշտություն ես լսում:
-Ո՞ր հաղթանակն էր, որ հաջողության ալիքը սանձելու ինքնավստահություն տվեց: Ո՞րն էր, որ ամենից դժվար տրվեց:
-Առաջին լուրջ հաղթանակը, անշուշտ, Եհուդի Մենուհինի անվան առաջին մրցանակն էր (2006 թ.), ամենադժվարը` Կառլ Նիլսենինը (2008 թ.): Երբ Նիլսենն իմացավ, որ իր ատոնալ, չափազանց բարդ կոնցերտը մտադիր եմ մրցույթից մեկուկես ամիս առաջ պատրաստել, զարմացավ` գժվե՞լ ես, ինչ է: Վենգերովը խոստովանեց, որ իրենից երկու տարի է խլել գործը սովորելը: Մրցութային ութ օրում հինգ լարված փուլ անցա: Այնքան լարված, որ չէի հավատում հաղթանակին: Չնայած այնքան շատ էի աշխատել, որ վզիս կոշտուկը մրցույթի ժամանակ արնահոսեց: Դանիայի թերթերն այդ պատճառով էլ ինձ «արյունոտ տաղանդ» կոչեցին:
«ԲԱՐՁՐ ԱՐՎԵՍՏԸ ՆՅՈՒԹԱՊԵՍ ՊԻՏԻ ԽՐԱԽՈՒՍՎԻ»
-Ի՞նչ են տալիս մրցույթները երաժիշտներին` ճանաչում, հետագա գործունեության, ուղիների ու կապերի բացահայտում, բարձր բարեկեցության նյութական լծակներ…
-Իրականում` անկանխատեսելի են: Սպորտ չէ, որ հաղթող ճանաչվի առաջինը վերջնագծին հասնողը: Ճաշակի, այլևայլ պահանջների բավարարման հարց է: Մենուհինից ուղիղ երկու շաբաթ առաջ մասնակցեցի ժամանակակից դասական երաժշտության բելգիական մի փոքրիկ մրցույթի, որի գոյության մասին քչերը գիտեն: ՈՒզում էի ինքս ինձ ստուգել: Պատկերացրեք, չթողեցին երկրորդ փուլին մասնակցել: Ժյուրիի կողմից մի երկար բացատրագիր ստացա: Ինձ մեղադրում էին իմ անհատականությունն առաջին պլան բերելու, կոմպոզիտորի հեղինակությունը չհարգելու և չգիտեմ, թե էլ ինչի համար: Այնքան էի ընկճվել, որ մտածում էի հրաժարվել Մենուհինից: Հակառակ մտավախություններիս, նույն «մեղքերի» համար այստեղ հաղթող ճանաչվեցի: Ինձնով սկսեցին լրջորեն հետաքրքրվել տարբեր գործակալներ: Հաջորդ մրցույթներում սթրեսային գործոնն արդեն նվազագույն էր:
-Եղիսաբեթ թագուհու անվան երաժշտական քոլեջում Ավգուստին Դումեյին աշակերտելիս Ձեզ տրամադրվեց Ստրադիվարիուսի 1717-ին պատրաստած «Piatti» ջութակը, որը երկար տարիներ նվագել է լեգենդար Նիկոլո Պագանինին: Մասունքի հաղորդակցվելու արտասովոր զգացողություններ չե՞ք ունենում գործիքին դիպչելիս:
-Ակնածանք ու հպարտություն: Ջութակի կախարդանքի հոմանիշ է դարձել նրա անունը: Մասնագիտացման առաջին քայլերն անելիս շատ էի լսում գործերը, կարդում նրա մասին: Նույնիսկ ոչ երաժիշտներին է ապշեցրել Պագանինիի տիեզերական էությունը: Ի դեպ, Վիետանի կոնցերտները գրվել են Պագանինիի ազդեցությամբ, բարդացման ակնհայտ միտումով: ՈՒրախ եմ, որ արվեստակից ընկերներիս հետ կարողացանք հաղթահարել: Հիմա արդեն հրապարակի վրա է իմ ու հայտնի դաշնակահարուհի Մարիաննա Շիրինյանի առաջին համատեղ ձայնասկավառակը` Դվորժակի կոնցերտի ու չորս ռոմանտիկ պիեսների կատարումներով:
-Դանիայի թագավորական կոնսերվատորիայի պրոֆեսոր, մենակատար ու կամերային երաժիշտ Մարիաննա Շիրինյանի հետ Ձեր ելույթը «Վերադարձի» ուշագրավ կամերային երեկոներից էր, ջութակի ու դաշնամուրի մտերմիկ երկխոսություն:
-Երկուսս էլ բազմազանության ջատագովներ ենք: Տարբեր դարաշրջանի, խառնվածքի, ազգության երաժիշտների սոնատներ համատեղելով` փորձել էինք բարձր արվեստի համամարդկային շեշտադրությունն ընդգծել: Վախենում էինք, որ Շնիտկեն անհասկանալի կլինի, բայց Ֆրանկին, Դվորժակին ու Շումանին համարժեք ջերմությամբ ընդունվեց: Դժվարամարս համարվող նրա սոնատում մեր կյանքի նեգատիվ երևույթների սարկազմը կա, աբսուրդը: ՈՒնկնդրին ցանկացած գործ հարազատացնողը մենք պիտի լինենք` երաժիշտներս: Եթե կարողանանք ճիշտ վերապրել ու փոխանցել իրականության հնչյունային իմաստավորումը, մարդիկ գուցե անհամեմատ լրջորեն մտահոգվեն չարիքն արմատախիլ անելու խնդրով: Պոեզիայի միջոցով, ըստ իս, չափազանց դյուրին է մարդկանց գիտակցության վրա ներգործելը:
-Բանաստեղծություններ փորձե՞լ եք գրել երաժշտության թեմայի ներգործությամբ:
-Ցավոք, միայն անգլերեն: Հրապարակելու համար չեն, ինքնարտահայտման ներքին պահանջից են ծնվում:
-Ձեր կատարումները ցայտուն արտիստականությամբ են ներթափանցված:
-Երաժիշտներն էլ պիտի կարողանան խաղալ, գտնել երաժշտական գործի կերպարն ու դիտարժան մարմնավորել:
-Արվեստի մյուս ճյուղերից որո՞նց եք տուրք տալիս:
-Երաժշտությունը կլանում է գրեթե ամբողջ ժամանակս` ամենօրյա պարապմունք վաղ առավոտից, ուսումնառություն, համերգներ: Արդեն երեք տարի է` դիրիժորություն եմ սովորում: Սիրում եմ աբստրակտ, սիմվոլիստական ֆիլմերը: Փիլիսոփայություն եմ ուսումնասիրում:
-Մեր երաժշտական կյանքը երբ համեմատում եք եվրոպականի հետ, ֆինանսականից զատ, ի՞նչ տարբերություններ եք նկատում:
-Ամենացայտունն ու որոշիչը ֆինանսականն է: Երբ նվագախմբի հետ առաջին փորձս էի անում, ֆագոտահարը չկար: Ասացին` հարսանիքում է նվագում: Լավ կյանքից չէ, իհարկե: Ապրել է պետք: Բարձր արվեստը նյութապես պիտի խրախուսվի, որպեսզի արվեստագետը կարողանա լիովին տրվել իր գործին: Հասարակությունը, մանկան նման, հասունանալու կարիք ունի: Ինչո՞ւ են գերիշխող դարձել հիմա ցածրորակ շոուն, սերիալը, երաժշտական շիլաշփոթը, մի խոսքով` ռաբիսը: Որովհետև լուրջ մտահոգություն չկա մարդկանց, հասարակ ժողովրդին հոգևոր առողջ կերակուր մատուցելու խնդրում: Հայ նորահարուստների ընդհանուր զարգացումն է կաղում, ճաշակն ու քիմքը թյուր կողմնորոշիչներ ունեն: Եվրոպայում համակողմանի բարեկիրթ փոքրաթիվ խավը վերից է նայում անգրագետների բազմությանը: Խոր անջրպետ կա նրանց միջև: Մեզ մոտ, գուցե խորհրդային իներցիայով, դեռ իսպառ չի վերացել ինտելեկտուալների միջին շերտը: Մշակութային ընդհանուր, թող որ տարաճաշակ խանդավառություն կա: Դրսում բարձր արվեստը գնահատող վերնախավը զարմանալիորեն կարծրասիրտ է, պոետիկ թրթիռներից զերծ: Քիչ երկրներում է, որ հոգում են ընդհանուր մակարդակը միջին կայուն նշաձողի վրա պահելու մասին: Նրանց տարրական երաժշտական կրթությունը հեղհեղուկ է: Մեծ է հակասությունը դպրոցի ու կոնսերվատորիայի միջև: Ամենատաղանդավոր երեխան անգամ չի կարող դպրոցի տված գիտելիքներով կոնսերվատորիա ընդունվել: Մեզ մոտ, որքան էլ դժգոհենք, երեխան սոլֆեջիո է սովորում, հարմոնիա, երաժշտության պատմություն:
-Աշխարհի հեղինակավոր համերգասրահներից որո՞նք են առավել աչքի ընկնում իրենց տեխնիկական հագեցվածությամբ, տրամադրող միջավայրով: Ո՞ր երկրի ունկնդիրն է ավելի խանդավառ կատարման մղում:
-Երևի զարմանաք` Ճապոնիան: Եվ ոչ միայն մայրաքաղաքում: Դասական երաժշտությունն ամենուր է պրոպագանդվում: ՈՒնկնդրի հետ համերգից առաջ հատուկ բացատրական հանրամատչելի աշխատանք է տարվում: Դահլիճի համակ կենտրոնացումը սովորական երևույթ է: Մասսայական երաժշտասերը ոչ միայն անհարկի ծափերով չի ընդմիջում ծավալուն գործի կատարման բնականոն ընթացքը, այլև փակում է բերանը հատուկ դիմակով, որպեսզի պատահական հազով չխանգարի սրահի քար լռությունը: Կարծում եմ` ամբողջ աշխարհը ճապոնացիներից սովորելու շատ բան ունի:
-Հետաքրքիր է, ինչպե՞ս ընկալեցին նրանք Ձեր մատուցած Կոմիտասը:
-Պատկերացրեք, հայերից ոչ պակաս հուզմունքով: Մենք ենք հեռանում ազգային երաժշտության վճիտ ակունքներից, հեռանում ինքներս մեզնից: Լավ երաժշտությունն ազգություն չունի և, ճիշտ մատուցելու դեպքում, չի կարող անտարբեր թողնել որևէ մեկին, նույնիսկ մտքով ու հոգով խեղվածներին: Վստահ եմ, որ երաժշտությունն ու բանաստեղծությունն ի զորու են հրաշագործելու ամեն տեսակի ախտերից հյուծվող Երկիր մոլորակի բոլոր զուգահեռականներում:
Զրուցեց Նվարդ ԱՍԱՏՐՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1814

Մեկնաբանություններ